Het belang van oliën.

Essentieel voor uw duiven.

Omdat de duif  in vergelijking met de mens een volledig afwijkend ademhalings-en stofwisselingssysteem heeft,  kan ze fenomenale prestaties leveren. Als mensen bijvoorbeeld te veel vetten opnemen, worden ze dik. Een duif daarentegen heeft vetten nodig als brandstof voor urenlange vliegprestaties. Hoe komt dat nu precies? 

A well-oiled flying machine.

De mix voor de vliegbrandstof.

Een duif is een echte vliegmachine indien zij over de juiste voedingsstoffen beschikt om te presteren. De primaire aandrijver zijn hierin de lipiden (= oliën of vetten). De vetten worden in de rode borstspier opgestapeld. Deze spier, waarin de energierijke vetten worden opgeslagen in de vorm van kleine druppeltjes, heeft een zeer groot uithoudingsvermogen.

In de witte spieren (nek, schouder, staart) daarentegen wordt glycogeen (= suikers) opgeslagen: een zwakkere brandstof, en daarom slechts geschikt voor korte inspanningen ten gevolge van mogelijke melkzuurvorming. 

Een derde en laatste cruciaal element van de brandstof voor gezonde duiven is zuurstof. Samen met een goede portie zuurstof vormen de vetten zich om in ATP, een soort biologische batterij, waarmee de duif urenlang kan vliegen.

Wist u dat duiven tot 10x meer zuurstof uit de lucht halen dan mensen? 

Curol voor het juiste vetniveau. 

Wanneer een duif voldoende vetrijke voedingsstoffen krijgt, zal ze beter presteren. Dankzij het gelijktijdig opslaan van grote hoeveelheden zuurstof kunnen zij de vetten verbranden en omzetten in energie. Daarom raden we aan om de duif te ondersteunen met een dagelijkse portie olie, zodat de vetopname verhoogt.

In het COMED vluchtschema staat vet centraal onder de vorm van olie: Curol

Omdat olie niet onbeperkt met graan kan gemengd worden, ontwikkelden we ter aanvulling Load Pull, Load Caps en Miobol. Deze maken het mogelijk om vetten in vaste vorm, goed opneembaar en lichaamsgelijk, in grotere hoeveelheden toe te dienen. Enkele dagen voor het inkorven zijn deze een waardevolle ondersteuning tijdens de midfond en de fondvluchten.


Older Post Newer Post