Gepost op

VOEDINGSSUPPLEMENTEN

VOEDINGSSUPPLEMENTEN ….wie kan door de bomen het bos nog zien…

 

 

Herman Dillen is inmiddels 94 jaar en komt nog steevast elke maand van Lanaken naar Hoeselt voor een tasje koffie en een babbel over “vroeger”.

 

 

Ik liep nog onder de keukentafel door, toen Herman samen met zijn collega Thomas (vader van veearts Norbert) Peeters uit As, beiden vertegenwoordigers van Versele  bij ons thuis op bezoek  kwam, want mijn vader Dries Jorissen was een van de eerste verdelers in Limburg voor het befaamde veevoederbedrijf uit Deinze.

Na dat ik apotheker werd  nam hij mij soms mee naar zijn goede vrienden in Duitsland, waar hij de duivenvoeders voor Versele in de markt gezet had.

Herman voelde zich als een vis in het water in Duitsland en had zich daar erg geliefd gemaakt.

Hij had (nu nog steeds) een heldere en krachtige stem en de zakelijke gesprekken eindigden meestal met een glas Lager waarbij de vriendschap menige keren werd beklonken met luide heimat liederen…

Na de hereniging van Duitsland kwam de eerste duivenbeurs in Kassel in het hart van het land en wij ook daar naar toe..

Ik was overdonderd door de enorme belangen die in de duivensport internationaal op het spel stonden.

Het ging over het voeder, de hokken, transport, klokken,  etc …en enkele grote Belgische merken duivenproducten (Fabry, Colombine, De Reiger Colman…) .

Daarnaast een opkomende groep van meer opportunistische kruiden-kwakzalvers, waarvan de verhalen die ze verkochten aan de goedgelovige liefhebbers qua waarheidsgehalte voor mij haast ondraaglijk werden.

Er wordt volop geprofiteerd van de liefhebber, vooral van zijn illusie om altijd te winnen, alsook van zijn begrijpelijke gebrek aan kennis.

In de overtuiging dat wij met de wetenschap beter konden scoren kwam COMED dat toen nog maar de Belgische markt bediende met Edele Olie, Tempo 60 en Cometose, het jaar daarop in Duitsland voor het eerst op het internationale toneel.

En van het een kwam heel snel het ander…

 

Herman was ook de aanbrenger van het idee om in België een duivendorp te stichten, waar liefhebbers van uit de hele wereld een huisje met een hok konden kopen, om deel te nemen aan de Belgische competitie.

Samen met wijlen Pros Roosen zijn we vele terreinen gaan bezoeken (zelfs Bokrijk was kandidaat) om het ambitieuze plan van 100 dergelijke huisjes uit de grond te stampen…

Finaal werd het geen duivendorp maar wel het World Pigeon Center( samen met Jos Thoné geopend in 1999) een one loft race met als uitdaging, deelname aan de volledige Belgische competitie…

Spijtig genoeg  kon dit project niet openbloeien, omdat er toen (in  onbekende wateren varende)  enkele essentiële zaken over het hoofd werden gezien.

 

Sometimes you win, sometimes you loose…

 

Ondertussen gaf zoon Philippe het WPC succesvol een nieuwe bestemming als office center, congres- en feestzalen complex.

Het zal bovendien binnen enkele maanden een geheel vormen met het naastliggende gebouw dat Comed momenteel inricht als nieuwe productiehal, gezien we ondertussen in de oorspronkelijke gebouwen ruimte( vooral in de hoogte ) te kort hebben, om onze productiecapaciteit aan te kunnen.

 

 

COMED ontwikkelde in haar onderzoekgeschiedenis van 46 jaar, vele verschillende producten , die door permanente verfijning en aanpassing elk hun eigen betekenis en doel hebben.

Wij geloven dat dit een sterke en stabiele basis is voor de toekomst van ons bedrijf.

 

Het voordeel is dat we door de vele soorten producten, over een arsenaal aan opties beschikken, om bijna alle gezondheidsproblemen waarmee de liefhebbers te maken hebben, adequaat, natuurlijk en veilig , zonder het gebruik van antibiotica kunnen aanpakken,.

 

We willen daarenboven onze klanten ondersteunen met een helpdeskservice om onze kennis snel te delen en alle vragen op te lossen met het juiste advies.

 

De overheid wil met Europese regels een duidelijk verschil maken tussen voeding (supplementen) en geneesmiddelen voor duiven.

Zij willen niet dat aan voedingssupplementen geneeskundige eigenschappen worden toegeschreven.

 

Ook al werken bepaalde voedingssupplementen onbetwistbaar voorkomend en genezend tegen de meeste gevreesde ziekteverwekkers (coccidiose, E.coli, Salmonella, Herpes, etc.), toch mag dit niet vermeld worden op het etiket of in de reclame..

 

Het FAVV heeft daarom een “indicatieve” lijst van woorden uitgevaardigd dewelke mogen gebruikt worden om de werking van voedingsmiddelen toe te lichten.

Het is geen strikte richtlijn en de kerk moet dus niet in het midden van het dorp staan,  maar men moet ze ook in het veld zetten…

Namen van organen mogen vb. niet gebruikt worden, hoewel het woord” darmconditioner” (waar Comed als eerste mee op de markt kwam) geen probleem vormt.

 

Daar in de duivensport veel draait om bacteriën, schimmels en virussen, gaat men vaak op zoek naar geneesmiddelen, terwijl moeder natuur rijkelijk alternatieve oplossingen aanbiedt.

Comed voelde zich van zijn ontstaan geroepen om in deze grijze zone het licht te laten schijnen en zich op een positieve en ernstige wijze te specialiseren in dit soort complexe natuurlijke methoden.

In feite noemt men deze middelen daarom ook “nutriceutica”, dat zijn voedingsmiddelen die soms een duidelijk geneeskrachtig potentieel hebben.

 

Het is geen eenvoudige specialisatie , maar anderzijds wel een kans om de overconsumptie aan antibiotica te lijf te gaan.

Een team van vier apothekers geeft graag deskundig advies over deze behandelingsvorm, nl gezondheid via de voeding.

 

Een verzorgingssysteem met COMED-producten hoeft niet ingewikkeld te zijn: je kan beginnen met 2 producten

 

dat als volgt, naar eigen inzicht en budget kan uitgebreid worden:

Twijfel niet neem contact of  kom langs, de koffie staat klaar…